Vzorník štípaného mozaikového skla z pozůstalosti Maxe Švabinského
Jablonec nad Nisou, 1956–1957
100 × 100 × 160 mm
Max Švabinský patří mezi naše přední autory mozaikových návrhů, přičemž vždy osobně dohlížel i na jejich zhotovení. Je známo, že nosíval několik drobných kostiček mozaiky s různými barevnými odstíny v kapse vesty, aby s nimi mohl neustále pracovat.
Mezi jeho realizace patří mozaiková výzdoba Kaple padlých legionářů v Národním památníku na Vítkově z let 1935–1939, dále Křest Krista, mozaika pro katedrálu sv. Víta v Praze (1939–1950) nebo mozaika Kytice vítězství pro hotel Družba v Praze z roku 1955. V letech 1950–1951 vytvořil pro Národní divadlo pět mozaikových lunet s náměty z české historie. V současné době jsou čtyři z nich instalovány v kroměřížské Octárně, v místě Švabinského dětství a mládí.
V pozůstalosti Maxe Švabinského jsou mj. uloženy vzorníky mozaikového skla asi z třicátých let 20. století, kdy spolupracoval se známou pražskou firmou Jana Tumpacha (1883–1937). Když byly po roce 1948 mozaikářské dílny znárodněny a postupně začleněny do podniku Ústředí uměleckých řemesel, dodávala mozaikové sklo sklárna v Jablonci nad Nisou. Z tohoto období pochází i zásuvkový vzorník. Na pouzdře je vyražen nápis Mosaikové smalty tavené v jablonecké huti UŘ a umístěno logo podniku Ústředí uměleckých řemesel. Na vnitřní straně je uvedeno: Tavby od 23. VIII. 1956 – 17. I. 1957. V celkové váze 3 200 kg. V pěti papírových zásuvkách jsou zde uloženy v různých odstínech barevné stupnice mozaikové kostky o rozměrech 10 × 10 × 5 mm.
Markéta Mercová
Přílohy
Fotogalerie